۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۲, یکشنبه

یادداشت /دکتر تقی شامخی؛عضو هیئت علمی دانشگاه تهران(دانشکده منابع طبیعی کرج)

اختصاصی ایران آزاد

روز معلّم بر همة اهالي شهر دانش مبارك‌باد
اگر معلّمي شغل انبياء است، آنچنان كه رسالت انبياء بوده،هيچكس از حيطة اثرگذاري‌اش بيرون نمي‌باشد. و در اين صورت بايد اميدوار باشيم كه هر شهري شهر دانش و در اين شهر جايگاه علم و علم‌آموزي رفيع باشد... در حفظ اين جايگاه عوامل متعدّدي دخالت دارد:
فراهم آوردن زمينة فعّاليّت معلّم، نياز به معلّم، تغيير روابط اجتماعي و ارتقاء آن در جهت آسايش انسان‌ها و...
اگر چنين است لازم مي‌شود كه معلّمي به عنوان يك رسالت همه جانبه ديده شود.
معلّمي اين نيست كه استادي جزوه‌اي را در زمينة دانش يا فنّ معيّني به دانشجويان بياموزد. در اين حد مطالب مي‌تواند دركتابي گردآوري شود كه امروز به كمك امكانات الكترونيك دامنة توزيع آن بسيار گسترده‌تر نيز شده‌است.
معلّم دانش را در شرايط زماني و مكاني معين و براي مخاطب معيّن، با هدف بهره‌گيري از آن و هماهنگ با اهداف حقيقي دانش كه تعالي انسان‌هاست، مي‌آموزد. رسالت اصلي آموزش همين بخش آن است. اگر به اين ترتيب عمل شود، دانش آموخته حامل علمي در راه خدا، خدمت به جامعه و براي بشريّت خواهد بود. به‌اين ترتيب است كه دانشجو همانطور كه از بحث تخصّصي استاد استفاده مي‌كند، از رفتار ، روش، اخلاق، منش و بينش استادش نيز مي‌آموزد! و به اين ترتيب پايگاه و زمينة دانش براي تعالي جامعه شكل مي‌گيرد.
وظيفة ماست كه نگذاريم اين رسالت و مسئوليّت تجزيه شود، كه اگر چنين شود جايگاه حقيقي استاد و معلّم از دست رفته‌است. هم اساتيد با اين باور به دانش بپردازند و هم دانشجويان و اهالي شهر دانش با اين توجّه به جايگاه معلّم نگاه كنند.
اگر چنين شود، دانشگاه نيروي محرّّكة جامعه در مسير توسعه و تعالي خواهد بود. اِن شاء الله...
اِن شاء الله...

هیچ نظری موجود نیست: